Mijn leven in beeld en enkele woorden

Krant!-3

Steeds hogere eisen aan het decor

"Elke keer wordt de uitdaging groter", zegt Bert Ros, teamleider van de vijftien decorbouwers van MOD. In een oud schoolgebouw aan de Zutphenseweg hebben zij de beschikking over een riante werkplaats en opslagruimte.

Vanaf april houdt de ploeg zich bezig met Titanic. De grote vraag is: hoe laten ze het schip zinken? Spectaculaire theatereffecten zoals Joop van den Ende die weet te realiseren, zijn buiten bereik van MOD en de schouwburg. Want de Deventer Schouwburg heeft geen beweegbare vloer, de schuit kan niet eens een béétje ten onder gaan.

De vereniging moet dus roeien met de riemen die ze heeft en heeft gezocht naar een creatieve oplossing. Avonden lang is er gesproken tussen de decorploeg en de regisseur. Uiteindelijk is gekozen voor een opstelling waarbij het publiek niet van de zijkant op het schip kijkt, maar in de lengterichting. Het publiek bevindt zich als het ware op het dek. De brug, een stellage van ruim drie meter hoog die op het podium blijft staan, is het ijkpunt. Hij wordt opgetuigd met oude scheepsspullen die Bert Ros in Duitsland wist op te duikelen.

Een ander vast gegeven is de stookketel. De houten ketel is bedrieglijk echt beschilderd, een rookkanon en rode kerstverlichting doet de rest.

"Het decor wisselt weinig", zegt regisseur Monique Braam. "Ik hou van een vrij abstract en leeg toneelbeeld. Het gaat om de spelers. Het decor is een toevoeging." En dat zinken dan? "Dat moet een verrassing blijven", zegt Braam. Suggestie is het toverwoord.

De decorbouwers worden steeds perfectionistischer, Zo zijn twee schoorsteenpijpen afgekeurd. "Te amateuristisch, misschien verkopen we ze nog aan een andere vereniging." Ook de eisen worden almaar hoger. De vijf meter lange loopbrug naar het schip moet in tien minuten worden weggehaald. "De tijd voor de wissels wordt korter. Tijdens de voorstelling zijn we nog met zo’n twaalf man bezig met een eigen draaiboek."

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.