Mijn leven in beeld en enkele woorden

Krant!

Megaproductie over megaschip

door Herman van Amelsvoort

Een amateurvereniging die viermaal de Deventer Schouwburg vol krijgt, dat gebeurt zelden.

Slideshow image
Leden van de Musical- en Operettevereniging Deventer repeteren een scène uit Titanic waarin gevochten wordt om zwemvesten. foto Ronald Hissink
Dit seizoen zijn het alleen professionals als Herman Finkers en Doe Maar de musical die dat voor elkaar krijgen. MOD speelt het klaar en de zaal is al bijna vier keer uitverkocht.

"Toen we hoorden dat Titanic vrijkwam hoefden we daar niet lang over na te denken. Dat gaan we doen, zeiden we tegen elkaar", zegt Monique Braam. Het gezelschap heeft volledige vrijheid in de uitvoering van de Broadwaymusical van Peter Stone en Maury Yeston. Afgezien van een verbod om de productie landelijk te promoten zijn er geen beperkende voorwaarden.

"Natuurlijk zie je problemen opdoemen", zegt Braam. "Mijn grootste zorg was of het decor wel haalbaar was. Maar ik wist ook meteen dat het geen Joop van den Ende-imitatie moest worden. Dat kunnen wij niet en dat wil ik niet."

Bij Titanic denkt iedereen meteen aan de film met Leonardo di Caprio. "Mensen vroegen wie Leonardo speelt", zegt productieleider Monique Vastenhoud. Dat misverstand willen ze snel de wereld uit helpen: de musical is volstrekt anders dan de film. De filmmakers hebben een liefdesgeschiedenis bedacht in een historische setting. De musical blijft dichtbij de feiten en de gebeurtenissen op het schip, die op zichzelf al tragisch genoeg zijn.

Vrijwel alle personages in de musical zijn mensen van vlees en bloed geweest. In de benadering van regisseur Monique Braam is dat het uitgangspunt. "Het is een waar gebeurd verhaal. Er zijn veel mensen dood gegaan, daar moet je respect voor hebben." Braam liet de spelers levensbeschrijvingen van hun personages opzoeken om zich goed in hun rol in te kunnen leven. Een groot deel van het gezelschap bezocht zelfs een expositie in Kiel over de Titanic. "Dat was erg indrukwekkend. Dan zie je de kleding, brillen, koffers en dergelijke liggen." Met haar aanpak bereikte Braam zo een diepere laag in het spel. "We hebben er veel over gepraat. Er wordt met veel emotie gespeeld. De showkant is bij ons minder, daarmee onderscheidt onze productie zich van Joop van den Ende."

Om te benadrukken dat het om historische feiten gaat, is in het programmaboekje van een aantal personages de historische foto afgedrukt en een portret van het MOD-lid dat de rol speelt. De musical rijgt verhalen aaneen van passagiers uit elke klasse. Verder komen bemanningsleden, de eigenaar, de ontwerper en de kapitein aan bod.

"Het gaat om de mensen op het schip. Iedereen droomt over een nieuw leven in Amerika", zegt Braam. "Het publiek weet hoe het afloopt en de grote vraag is: wie gaat het redden en wie niet. Ik voel me soms een soort god. Als we bij de repetitie het hele stuk doorgelopen hebben ga ik niet vrolijk naar huis. Maar er zijn ook wel vrolijke momenten hoor, vlak voor de pauze bijvoorbeeld." Vastenhoud: "Ik krijg er nog steeds kippenvel van, het raakt me."

Door de heftige emoties in het stuk en de intensieve repetities hebben de spelers een hechte band ontwikkeld. "Dat gebeurt vooral in de periode vlak voor de uitvoering", zegt penningmeester Nicole Bakker. "Het is een hobby die verder gaat en waar we heel veel tijd in steken. Of je nou een hoofdrol hebt of één zin. Je staat er als geheel."

De producties van MOD zijn de laatste jaren steeds omvangrijker geworden. Zes jaar geleden was de begroting de helft van de 85.000 euro van nu. Meestal zijn er zo’n zes tot tien rollen. Nu zijn dat er maar liefst veertig. Om alles in goede banen te leiden is er een productieteam van drie mensen. Monique Vastenhoud is de productieleider, zij doet het regelwerk. "Ik ben daar twintig uur per week aan kwijt. Schema’s maken, ik ben eindeloos schema’s aan het maken. Er moet zoveel geregeld worden, kostuums, schmink, licht en geluid, decors, noem maar op."

De kostuums komen van het Haagse atelier De Wit, die duizenden theaterkostuums heeft. Maanden geleden is er al een afvaardiging van MOD naar Den Haag geweest om een dag lang voor alle veertig rollen kleding uit te zoeken of te bestellen. Komende maandag worden de kostuums gebracht en gepast. Het atelier brengt zelf naaisters mee om de kostuums ter plekke te verstellen.

Vanaf maandag betrekt MOD de schouwburg voor een verblijf van zeven dagen. Naast de kostuums komt dan ook het decor. "Van maandag tot en met zondag wonen we zo’n beetje in de schouwburg. We nemen er allemaal vakantie voor op", zegt Vastenhoud. Dinsdag is de eerste generale en woensdag de tweede. Het moment suprême is donderdagavond bij de première. Dan moet alles kloppen.

De musical- en operettevereniging, die de laatste jaren overigens alleen nog musicals speelt, is behoorlijk gegroeid de afgelopen jaren. "Het niveau is omhoog gegaan en ook het aantal leden is gegroeid. Onder wie veel jongeren." Elk seizoen begint met een auditieronde ten overstaan van het hele gezelschap, voor het verdelen van de rollen. "Omdat de hoofdrollen wisselen, doen veel mensen ervaring op. Daar plukken we nu de vruchten van."

– Titanic, De musical. Musical- en Operettevereniging Deventer, Deventer Schouwburg: 22, 23, 24 november (20.00 uur) en zondag 25 november (14.00 uur). Kaarten à 25 euro via www.titanic-musical.nl of 0570 511850.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.